Sunday, September 03, 2006

 

تجاوز

موبايلش زنگ می‌خورد. نگاهی به ال.سی.دی می‌کند و بلند می‌گويد "فلانی" است. يا با کمی خلاقيت با "فلانی" و موضوعی که حدس می‌زند پشت تلفن خواهد گفت جمله‌ای می‌سازد و با لحن توضيح به تو می‌گويد. چند دقيقه بعد موبايل تو زنگ می‌خورد. می‌مانی که چه کنی. عادت نداری توضيح بدهی و کلاً خوشت هم نمی‌آيد توضيح بشنوی مگر چيزی که به تو مربوط باشد يا دوستت/معشوقت/همسرت بخواهد که تو بدانی. اما انگار فرهنگ شما دو نفر متفاوت است. اگر در مرزهای فرهنگ او قدم نزنی، سوءتفاهم پيش می‌آيد و اين يعنی او منتظر شنيدن توضيح تو است و تو خواهان درک شدن اين موضوع که: امر شخصی، خصوصی است.

زياد ديده‌ام که بلد نيستيم مرزهای امور شخصی يکديگر را نگه داريم. صميميت را به اشتباه وارد شدن به حريم يکديگر می‌دانيم و هر لايه که جلوتر می‌رويم، بخشی از فضای خصوصی دوستمان/معشوقمان/همسرمان را اشغال می‌کنيم. تجاوز کلمه بزرگی برای تعريف وضعيت است؟ و البته شناختن اين مرزها هم اصلاً آسان نيست و بلکه از رابطه‌ای به رابطه ديگر متفاوت است.

دوست دارم در اين باره بيشتر بنويسم. در روابطی، از اين نوع تجاوز زياد لطمه خورده‌ام و در روابط ديگری، زياد از فهميده شدنِ مرزهايم لذت برده‌ام. خيلی زياد به اين موضوع فکر می‌کنم. و دوست دارم بی‌نقص باشم و هيچ‌وقت به فضای شخصیِ ديگری تجاوز نکنم.


Comments:
خیلیها متاسفانه این ورود به حریم شخصی دیگری/خود را نشانه علاقه و دوست داشتن میدانند و حتی از آن استقبال هم میکنند. و نبود چنین حسی را دلیل بی توجهی طرف مقابل به خودشان میدانند. ولی بدتر از آن (که خودم شخصاٌ تجربه کرده ام) اینست که دوست تو خود را محق بداند که درباره همه چیز حتی خصوصی ترین مسائلت از تو توضیح بخواهد و درمقابل به ساده ترین سوال تو جواب ندهد با این توجیه که من حق دارم بپرسم ولی به تو هیج جوابی نمیدهم
 
مشکل وقتی بدتر کی شه که احترام به حریم خصوصی از طرف تو رو بی توجهی تلقی می کنن...
 
اصلاح می شود:
بدتر می شه*
 
"تجاوز" اصلاً کلمه‌ی بزرگی برای توصیفِ این وضعیت نیست. کسی که هرگز به این فکر نکرده باشد که نباید در این موضوعات از همسر یا معشوق سؤال کرد در نظرِ‌ من مثل کسی است که اصلاً یادش نداده باشند که مثلاً نباید وقتِ جویدنِ غذا حرف زد—چیزِ مهمی هست که نمی‌داند، و صرفِ همین شأن‌اش را پایین می‌آورَد. اما تصورم این است که کسی که بعد از توضیح و صحبت هم هم‌چنان واردِ حریم‌ام شود تقریباً فوراً دیگر معشوق‌ام نخواهد بود، یا به هر حال می‌‌خواهم که نباشد.

www.shadidan.persianblog.com
 
1 roozname negaram...too bayane ehsasatet ostadane minevisi...az ashnaei ba to khoshhalam va nagoftehaei daram ke bezoodi barat minvisam...hesse ajibi nesbat be negahet daram
 
مطلب خوبي بود.
 
من با مینا موافقم!
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?